جاسوسی در جیب‌تان دارید؟
جاسوسی در جیب‌تان دارید؟

جاسوسی در جیب‌تان دارید؟ گوشی‎های هوشمند برای بسیاری از مردم حکم پنجره‎ای رو به جهان را دارد. اما به نظرتان چه اتفاقی می‎افتد اگر آن‎ها پنجره‎ای به سوی زندگی شخصی‎تان هم باشند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‎اید که ممکن است یک جاسوس در جیب خود داشته باشید؟

تصور کنید روزی برسد که هکرها با نصب یک بدافزار جاسوسی در تلفن همراه شما به همه اطلاعات‎‎تان – از جمله پیام‎های کدگذاری شده – دسترسی پیدا کنند و حتی بتوانند میکرفون و دوربین گوشی‎تان را هم کنترل کنند.

چنین روزی آنقدرها هم که به نظر می‎آید دور نیست.

شواهد قانع‎کننده‎ای وجود دارد که ثابت می‎کنند از نرم‎افزار برای زیرنظر گرفتن کار روزنامه‎نگاران، کنش‎گرها و وکلا در سراسر دنیا استفاده می‎شود.

اما سوال اینجاست که چه کسی و چرا این کار را می‎کند؟ و با بدافزار جاسوسی بالقوه‎ای که احتمالا در جیب همه‎مان وجود دارد چه باید بکنیم

رم‎افزار قدرتمندی که به عنوان سلاح طبقه‎بندی می‎شود

مایک ماری، کارشناس امنیت سایبری شرکت “لوک‎اوت” (Lookout) که در زمینه امنیت تلفن‎های همراه فعال است، نحوه عملکرد پیچیده‏ترین نرم‎افزار جاسوسی را که تا کنون ساخته شده توضیح می‎دهد: “نرم‎افزاری بسیار قدرتمند که به عنوان سلاح طبقه‎بندی می‎شود و برای فروشش قوانین سفت و سختی گذاشته شده.”

“اپراتور این نرم‎افزار می‎تواند با استفاده از جی‎پی‎اس رد شما را بگیرد، هر موقع بخواهد میکروفون و دوربین تلفن‎همراه‎تان را روشن کند و آنچه اطراف‎تان اتفاق می‎افتد را ضبط کند، به همه اپلیکیشن‎های شبکه‎های اجتماعی‎تان دسترسی پیدا کند و عکس‎ها، تماس‎ها، اطلاعات تقویم، ایمیل‎ها و همه مدارکی که در گوشی‎تان دارید را بدزدد. این نرم‌افزار گوشی شمارا به یک دستگاه شنود تبدیل می‎کند که می‎شود با استفاده از آن ردتان را گرفت و علاوه بر این همه اطلاعات گوشی‎تان را هم می‎دزدد.”

سال‎ها از زمان ظهور بدافزارها می‎گذرد، این نرم‎افزار تازه اما ما را وارد دنیایی جدید می‎کند.

این نرم‎افزار داده‎های در حال انتقال – که معمولا کدگذاری شده‎اند- را هک نمی‎کند، بلکه با در دست گرفتن همه فانکشن‎های سیستم عامل تلفن همراه، به اطلاعات موجود در آن دست می‎یابد. تکنولوژی این نرم‌افزار به قدری پیشرفته است که امکان شناسایی اش وجود ندارد.

منبع :بی بی سی